5 tips voor meer focus en productiviteit

Er is zoveel te doen en zo weinig tijd. Hoe zorg je dat je ook de baas over je eigen tijd bent? Dat je bewust de dingen doet die voor jou belangrijk zijn? Kortom; hoe verhoog je jouw focus en productiviteit?

De jongens van de Jongleren Podcast bespraken dit afgelopen week in de podcast. Wij zetten de belangrijkste tips voor je op een rij.

Tip 1: Verzamel al je taken in 1 systeem

Niets zo vervelender dan zoeken waar je ook alweer die to do hebt opgeschreven. Had je het gearchiveerd in je mail? In je notitieboekje? Of toch weer in een van je to do apps? Tip 1 is dan ook: verzamel al je taken in één systeem. Het maakt niet uit of dit een tool als trello is of een oldschool notitieboek, het gaat erom dat je rust voor jezelf creëert door alles op één plek te verzamelen.

Tip 2: Koppel je taken aan een omgeving

Kijk of je jouw taken kan koppelen aan de plek of tijd waar/wanneer je de taak kan uitvoeren. Zo proberen wij veel telefoontjes te plannen op momenten dat we de tijd hebben om even naar buiten te gaan. Of juist als je in de trein zit. Intensief research werk kan je bundelen op momenten dat je de beschikking hebt over een goede laptop met goed internet. Onderzoek dus eens voor jezelf of je bepaalde taken kan bundelen en op momenten kan uitvoeren die hier voor geschikt zijn.

Tip 3: Neem genoeg pauze

Het is bewezen dat de meest productieve en gefocuste mensen ook de mensen zijn die consistent (korte) pauzes nemen. Een goede methode die je aan kunt houden is de ‘Pomodoro Methode’ hierin werk je in blokken van 30 minuten. 25 minuten werken en dan 5 minuten pauze. Dit doe je 4x (dus 2 uur in totaal) en dan mag je een kwartier lang pauze houden.

Het grote voordeel van deze methode is dat je de blokken klein maakt voor jezelf. Het is makkelijker om 4x 25 minuten gefocust te blijven dan een volledig blok van 2 uur. Om goed op de tijd te letten kan je een timer gebruiken, bijvoorbeeld de https://tomato-timer.com/.

Tip 4: Rust door je Weekly Review

De Weekly Review is een wekelijks moment waar je terugkijkt op afgelopen week en vooruitblikt op de week die komen gaat. Hierin kan je alle taken die zijn blijven liggen, of toch nog in verschillende systemen staan verzamelen en organiseren. Als je alle losse eindjes hebt verzamelt, blik je vooruit: wat ga je komende week doen? Aan welke dingen wil je werken? Op deze manier ga je met een leeg hoofd je weekend in én heb je je plan alvast klaar voor komende week!

Tip 5: Boekentips

In de podcast wordt het boek Getting Things Done van David Allen terecht aangeraden. Alle tips die hierboven staan worden hierin benoemd en uitgelegd. Hieraan willen wij graag het boek Grip van Rick Pastoor toevoegen. Dit boek is nog nét wat toegankelijker en makkelijker beschreven. Beide boeken zijn in elk geval een mooie eerste stap naar meer focus en productiviteit!

Wat is jouw tip?

Dit zijn onze tips op een rij. Heb jij nog een mooie tip die we toe kunnen voegen? Laat het ons weten in een reactie hieronder!

Tim (25) en Léon (26) hebben Levensbazen opgericht om jongeren bij elkaar te brengen om samen te groeien. Join onze community om samen de baas over ons eigen leven te worden :)

weet jij al welke studie of baan je wilt?

Download hier 4 concrete tools die je kunnen helpen :)